Stephanie Drennan

Skriver om livet, vad som hander och hur det ar att vara ung fru.

Wednesday, June 01, 2005

Avskaffa apoteksmonopolet

Det svenska apoteksmonopolet får kritik. Detta ser jag som positivt. Jag ser ingen mening i att vi ska ha ett sådant monopol här. Om det svenska apoteksmonopolet avskaffades skulle detta gynna det svenska folket, inte minst glesbygden, detta skulle leda till bättre tillgänglighet. Det skulle också leda till konkurrens, som skulle gynna konsumenterna med bättre priser och högre kvalitet. Att inte lita på att andra företag skulle klara av att hantera medicin på bra sätt är ett skämt. Jag tror vist att företagen skulle klara det minst lika bra som ett statligt bolag.

Socialminister Ylva Johansson försvarar naturligtvis monopolet och sossarnas tänkande om statens godhet.

Jag hoppas att det inte dröjer allt för länge innan jag kan köpa min Ipren på macken.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home