Stephanie Drennan

Skriver om livet, vad som hander och hur det ar att vara ung fru.

Tuesday, June 28, 2005

Jämställdhetslagen & lagen om förbud mot diskriminering.

Jag satt och diskuterade med några arbetskamrater idag om den 1 Juli så jämställdhetslagen, och lagen om förbud mot diskriminering skärps. Reaktionen som jag först fick var positiv, denna person som jag diskuterade med kunde inte förstå varför det skulle finnas tjejtaxa i taxi bilar. Ensamma män kunde ju vara minst lika utsatta, menade han.
Jag tycker givetvis precis som honom och la till att jag förstodd heller inte varfördet skulle vara dyrare med en damklippning än herrklippning. Då kollade han lite chokat på mig ocg frågade, vadå de är väll inge fel med det. det är ju mindre jobb på en herrklippning menade han.

För några dagar sedan var jag hoss min frisör. Jag passade då på och fråga vad hon tyckte om det här. Hon såg positiv på att man skulle li tvungen att ha samma pris på dam- och herrklippning. Hon menade tvärtemot vad min arbetskamrat menade, "det är ju samma jobb, då ska det väll ändå vara samma pris".

Han kunde foortfarande efter det att jag berättat detta inte förstå, han då bara med nya argument som "killar måste ju klippa sig oftare".

På fredag så sker förändrningarna, och i tidningar och ute bland folk så är reaktionerna olika. Kanske tar det ett tag innan det svenska folket hinner acceptera dessa små förändringar, som säger så mycket. Att Sverige faktist är ett land där vi inte accepterar diskriminering av någon, oavsätt vad.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home